Elämää nomadina

Finnlinesin matkustaja-rahtilaivalla Saksasta Suomeen

Haluatko saada tiedon uusista jutuista ja artikkeleista? Liity tilaajaksi!
Jaa kavereillekin jos tykkäsit

25 kommenttia “Finnlinesin matkustaja-rahtilaivalla Saksasta Suomeen

  1. Finnlines on oiva firma ja laivat hyviä. Olen noilla laivoilla reissannut vuodesta 2004 lähtien.
    Pakko kyllä nyt sanoa, että onhan tuo nyt ”aavistuksen” koomista, kun 50€ päiväbudjetilla reissataan yli 1000€:n hytissä.
    Niinhän ne toisaalta rekkakuskitkin sarjassa ”ammattina sankari” reissasivat. Oli kuohuviinit ja kaikki, ainoastaan jousikvartetti puuttui 😀
    Tiedän – koska kaupallinen yhteistyö.

    1. Kiitos kommentista, kiva kuulla että sinäkin tykkäät matkustaa Finnlinesin laivoilla. Jätän nyt tarttumatta sen suuremmin tuohon kaupallisten yhteistöiden mahdolliseen koomisuuteen ja totean vain, että pyrimme jutussa tuomaan esiin myös niitä edullisempia vaihtoehtoja, meille tarjotusta hyttiluokasta riippumatta.

  2. Laivamatka Helsingistä Travemündeen tai toisin päin on meille tutuistakin tutuin valinta. Ensimmäiset matkamme teimme neljän lapsen ja asuntovaunun kanssa jo 90-luvulla, ja nykyisin valitsemme tämän reitin melkein aina automatkalle Eurooppaan lähtiessämme. Nautimme kiireettömästä matkaan lähdöstä, ihan vain lojuen olemme reilussa vuorokaudessa jo kaukana ja kun palaamme, ajo päättyy Travemünden satamaan ja sitten on edessä enää rento lepopäivä ja ulosajo laivasta ennen kuin olemme kotona. Olit tehnyt kattavan informatiivisen kuvauksen matkastanne. Kiitos! Aila

    1. Kiitos Aila! Kiva kuulla teidänkin kokemuksista, tuo rentoutuminen on ehdottomasti yksi avainsana tässä laivamatkassa! Reissuunlähdön säpinä tasoittuu mukavasti, kun laivalla on aikaa huokaista ja vain olla, ja toisaalta sitten takaisin tullessa ehtii laivamatkan aikana vaikkapa jo orientoitua arkeen palaamiseen, tai sitten vain nauttia viimeisestä reissupäivästä hyvän ruuan ja levon merkeissä.

  3. Matkustin juuri tällä viikolla Finnlinesilla Ahvenanmaalle ja koin tosi toimivaksi. Palvelu oli nopeaa ja hyvää laivaan nousussa ja ohjeet olivat selkeät (esim milloin piti olla ja missä). Itse lähinnä kävin ottamassa päikkärit hytissä ja syömässä, joten hirveästi en ehtinyt laivaa fiilistellä. Toisaalta en pahemmin kaipaa huvituksia, joten tällainen matkustaminen sopii itselle. Ruuasta taasen olin aika lailla eri mieltä. Meidän erikoisruokavalioiporukalla ei oikein ollut pahemmin tarjolla mitään ja ainakin itselle ruoka oli niin suolaista että se oli lähinnä ainut maku mikä jäi mieleen. Mahaan sai kuitenkin täytettä, mutta pidemmällä matkalla voisi vähän alkaa tökkiä

    1. Laivaan nouseminen oli tosiaan hyvin organisoitua ja ohjeistettua, ihan nauratti kun verrattiin sitä laivanlastaamiskaaokseen Kreikassa jokunen vuosi sitten 🙂 Harmi että teillä jäi huono fiilis ruokailuista – en osaa kommentoida tuohon Ahvenanmaan laivojen ruokapolitiikkaan sen kummemmin, mutta Travemünde reitillä oli kyllä monipuolisesti valikoimaa ja maukkaita ruokia tarjolla. Erikoisruokavaliot kannattaa ilmoittaa heti matkavarauksen yhteydessä jotta niihin osataan varautua.

  4. Itsekin miettinyt monesti Finnlinesia, että sillä voisi mennä Saksaan auton kanssa. Takaisin päin voisi ajella Baltian tai Ruotsin kautta, mutta jotenkin merimatka helpottaisi kuskin roolia kummasti toiseen suuntaan. Kokeilemisen arvoinen juttu ehdottomasti!

    Kauppakuvaa katsellessa muistui mieleen se, että hajoitin eilen vanhuuttaan varvastossuni mökillä ja täytyykin alkaa raahautumaan lähimpään kauppakeskukseen varvastossuostuksille -> Suomen helteissä tennarit on aivan liian kuumat tällä hetkellä 😀

    1. Hahaa, varvastossut on tosiaan muodostuneet ihan suosikkikengiksi myös Suomessa tänä kesänä 😀 Ja siis todellakin kannattaa harkita tätä vaihtoehtoa Euroopan turneelle ainakin toiseen suuntaan, säästyy aikaa ja ajokilometrejä tehdä vaikka pidempi lenkki, mahtavia kohteitahan Euroopassa tunnetusti riittää!

  5. Hyvän tietopaketin olet koonnut!
    Minäkin olen matkannut Finnlinesillä Helsingistä Travemündeen, mutta siitä on aikaa jo yksi ihmiselämä.
    Siitä tulikin mieleeni tarina matkani varrelta. Olimme tuolloin valmistuneet tekusta (teknillinen opisto) ja teimme road tripin Ranskan Rivieralle ja takaisin. Tuolloin meillä oli vähän eri näköiset hytit, olivat opiskelijabudjettitasoa. Hytti oli noin 2,5 x 2,5 metriä ja siellä oli sänky neljälle 🙂 Ne oli limitetty päällekkäin. Hyttiin mentiin yksi henkilö kerrallaan, sillä siellä oli tilaa vain yhdelle seistä sänkyjen vieressä. Sillä reissulla vastavalmistuneet tosin rentoutuivat muutoin kuin hytissä, joten tuo kyllä toimitti asiansa.
    Siihen aikaan muistan laivan olleen vaatimattomampi kuin nyt kuvissasi. Muistan, että saunan löysimme, mutta se oli aika kulahtanut. Sekin kyllä toimitti asiansa ja saimme hyvät löylyt.
    Kiva oli lukea ja katsoa kuvia kuinka on alukset muuttuneet. Tuohan näyttää jo risteilijältä 🙂

    1. Kiitos kommentista ja tarinasta vuosien takaa! Muutosta on todella tapahtunut noista ajoista, ja jos nyt ei ehkä ihan ristelijästä voi puhua, niin kyllä noilla laivoilla nykyään on viihtyisää matkustaa. Edullisimmat hytit näyttävät olevan kooltaan 10 neliötä, joten eiväthän ne neljälle majoittujalle mitenkään erityisen tilavia ole nykyäänkään, mutta pääasia on tietysti että nukkumaan mahtuu mukavasti, ja päivällä voi sitten viettää aikaa noissa yhteisissä tiloissa, kukin valitsemallaan tavalla 🙂

    1. Joskus aikoinaan nämä rahtilaivat ovat ilmeisesti olleet vähän erilaisia, mutta nykyään sisustukseen ja matkustusmukavuuteen on panostettu. Yhteiset tilat ovat toki melko kompaktit ja sinänsä laiva on nopeasti “nähty”, mutta aika tuntui ainakin meillä kuluvan varsin nopeasti ilman sen suurempia aktiviteettejakin. Ja siis kyllä, sviitti oli niin hieno, että lähes koko matkan olisi voinut viettää vaikka ihan vain sielläkin 🙂

  6. Pitkät automatkat eivät ole suosikkejamme, vaikka joitakin roadtrippejä olemmekin tehneet ja teemme varmaan jatkossakin. Aikoinaan tapasimme kyllä Eurooppaan ajella Ruotsin ja Tanskan kautta, sillä olimme usein vähän myöhään liikenteessä ja tuo reitti oli loppuunmyyty “parhaille” päiville jo aikaisin keväällä.
    Sittemmin olemme enemmän harrastaneet lentämistä johonkin ja siitä vuokra-auto alle, jos tarkoitus on ollut kierrellä laajemmin jollain alueella.
    Nyttemmin tietysti pitkänkin laivamatkan voisi jotenkin ehkä “hyödyntää” jos wifi toimii laivallakin – kännykkäverkko ei edelleenkään taida koko Itämerta kattaa?

    1. Mekin ollaan reissattu välillä lentäen ja vuokra-autolla kierrellen, vähän riippuen kuinka kauaksi milloinkin matkataan. Omalla autolla liikkuminen on kuitenkin näin jatkuvasti “tien päällä” oleville järkevämpää, ja tullaan varmaan hyödyntämään tätä Helsinki-Travemünde lauttaa jatkossakin Suomessa käymiseen.
      WiFi toimi laivalla ihan hyvin, tosin ei sillä mitään kovin raskasta kannata tai edes ole sallittua latailla. Kännykkäverkkoa ei tosiaan kaikkialla merellä ole, joten yhteys muodostuu satelliitin kautta. Puhelin kannattaa siis pitää lentotilassa ja ostaa WiFi-paketti jos haluaa verkkoon.

  7. Kuulostaa hyvältä! Järkevän kuuloinen startti Suomesta käsin alkavalle Euroopan road tripille auton kanssa.

    Mä olen muutama vuosi sitten matkustanut Ruotsista Saksaan laivalla. Sekin oli tuollainen rahtialus, ja etukäteen vähän jännitti, että missähän ruumassa nukun, kun matkustin ilman hyttipaikkaa yöllä. Mutta sehän oli ihan siisti ja hyvä laiva, ja lepohuoneessa sai juuri sen verran unta kuin hytittömänä uskaltaa laivalla toivoa. Tuo laiva lähti illalla Trelleborgista ja oli aikaisin aamulla Rostockissa. Hyvä kokemus, varsinkin siihen verrattuna, mitä odotin. Mutta kyllä tuollainen hytti ja aktiviteetit myös kelpaisivat!

  8. Kiva kuulla kokemuksista ! 🙂 Joskus lapseni mentiin tämä reitti kun suunnattiin keski-eurooppaan omalla autolla. Jonain päivänä haluaisin toteuttaa vastaavanlaisen reissun omalla autolla näin aikuisena. Just kätevää, jos toiseen suuntaan menee laivalla ja tulee pois vaikka Baltian tai Tanskan kautta. Hyvin aika tuolla nähtävästi kuitenkin sujuu, vaikka on yli vuorokauden mittainen laivareissu.

    1. Kiitos, on hienoa että tästä jutusta tuntuu olevan hyötyä! Laivamatka toimisi varmasti oivallisesti juuri noin, että menisi toiseen suuntaan maateitse ja toiseen oikoreittiä lauttaillen. Ja siis tuo 29 tuntia meni tosi nopeasti, ei todellakaan ehditty tylsistymään, eikä edes tekemään kaikkea (lähinnä töitä) mitä oli tarkoitus matkan aikana ehtiä.
      Toivottavasti pääset toteuttamaan reissun, on kiva ajatus toteuttaa uusinta lapsuuden reissusta, ehkäpä ainakin osittain samoihin kohteisiinkin!

    1. Ilmeisesti aikoinaan nuo laivat ovat olleet melko vaatimattomia, mutta nykyään tarjoavat varsin mukavan matkustuskokemuksen. Laivan yhteiset tilat oli tosi siistejä ja viimeisteltyjä myös sisustukseltaan, ja sviitti-hytti tietysti hulppea, mutta uskoisin että niissä edullisimmissa pienissäkin majoittuu mukavasti.

    1. Merimaisemaa tuijotellessa ja haaveillessa saattaa vaikka ihan vahingossa tulla juostua matolla pidempäänkin 😀
      Me kyllä tykästyttiin tuohon laivamatkaan reittinä Eurooppaan, ja hinnatkin ovat ainakin nyt viimeaikoina olleet varsin kohtuullisia. Ja siis joo, sviitti oli hulppea!

    1. Lauttamatka tuo Keski-Euroopan jotekin lähemmäksi, ja lyhentää ajomatkaa niin että vähän lyhyemmälläkin lomalla ehtii enemmän. Hinnat tosiaan vaihtelee kauden mukaan ja ainakin nyt viime aikoina on ollut hyviä tarjouksia ihan sesongillekin.

Herättikö tämä juttu ajatuksia? Jätä kommentti ja osallistu keskusteluun!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


Tilaa ilmoitukset!
Tilaa ilmoitukset sähköpostiisi ja pysy mukana nomadielämän pyörteissä!
Lähetämme sinulle viestin aina, kun uusi juttu tai artikkeli julkaistaan.