Finnlinesin matkustaja-rahtilaivalla Saksasta Suomeen
Kaupallinen yhteistyö: Finnlines
Automatkailu Euroopassa on ihan mahtavaa touhua, ja mielenkiintoisia kohteita varmasti löytyy ihan kaikkiin makuihin. Huolettominta ja edullisintakin reissaaminen on omalla autolla, mutta pitkä matka Suomesta Keski- ja Etelä-Eurooppaan usein mietityttää Euroopan reissua suunnittelevia. Me ollaan reissattu autolla Euroopassa useampana kesänä, ja silloin kun ollaan lähdetty matkaan Suomesta, ollaan yleensä otettu lautta Tallinnaan ja ajettu halki Baltian maiden Via Balticaa pitkin. Tuollekin reitille, ja Baltian maihin ylipäätään, mahtuu paljon hienoja kohteita, mutta jos aikaa on vähän ja reissun pääkohteet Keski-Euroopan maissa, tai vaikkapa Espanjassa tai Italiassa, Via Baltica voi tuntua ylimääräiseltä kierrokselta. Ruotsin ja Tanskan kauttakin toki pääsee, mutta ehkäpä helpoin vaihtoehto on ajaa Finnlinesin matkustaja-rahtilaivaan Helsingissä ja matkata Itämeren yli Saksan Travemündeen! Tämä oikoreitti Suomen ja Saksan välillä mahdollistaa helpon ja rentouttavan alun ja/tai lopun automatkalle Euroopassa. Me testattiin lauttakyytiä Saksasta Suomeen kesäkuussa 2021, kun tultiin Euroopan road tripin jälkeen parin kuukauden kesävierailulle kotimaahan.

Finnlinesin matkustaja-rahtilaivoissa yhdistyy rahdinkuljetus ja mukava matkustaminen
Finnlinesin lautat kuljettavat päivittäin rahtia Saksan ja Suomen välillä, tuoden Suomeen muun muassa tuoreita elintarvikkeita eteläisestä Euroopasta. Rahti on Finnlinesille ykkösasia, ja esimerkiksi laivojen aikataulut on suunniteltu ensisijaisesti logistiikan näkökulmasta. Laivoilla on kuitenkin panostettu myös matkustusmukavuuteen, ja nykyään Finnlinesin lautoilla voivat matkustaa autokuntien lisäksi myös ns. risteilymatkustajat ilman autoa (poikkeuksena Naantali–Kapellskär -reitti). Lauttamatkan voi siis suunnitella vaikkapa osaksi interrailia Euroopassa, ja itse asiassa reilikortilla saa lauttamatkan hinnasta myös reilun alennuksen! Laivamatka sopii hyvin myös ryhmäreissuille, vaikkapa harrastusporukan bussimatkalle Eurooppaan.
Helsingin ja Travemünden väliä seilaavat Finnstar, Finnmaid ja Finnlady, vuosina 2006-2007 Italiassa rakennetut identtiset rahtialukset, joissa on 201 matkustajahyttiä ja kaikkiaan 567 vuodepaikkaa, matkustajamäärämaksimin ollessa 554 henkilöä ja kokonaishenkilömäärämaksimin 594. Liki 219 metriä pitkällä laivalla on rahtikaistaa kaikkiaan mittavat 4200 metriä, ja matkustajien autoja mahtuu kyytiin 133. Rahtilaivat ja merenkulku on Suomen huoltovarmuudelle elintärkeää – tiesitkö että noin 90 % Suomen tavaraviennistä ja 80 % tavaratuonnista kuljetetaan meriteitse?

Saksasta Suomeen lauttaillessa 29 tunnin laivamatka ajoittuu niin, että Travemündessa pääsee laivaan myöhään illalla, se irtoaa satamasta kolmelta yöllä, ja Helsinkiin saavutaan siitä reilun vuorokauden päästä aamuyhdeksältä. Matkalla ollaan siis kaksi yötä ja meripäivä siinä välissä. Suomesta tullessa lähtö puolestaan on iltapäivällä ja saapuminen seuraavana päivänä illalla. Molempiin suuntiin aikaa lautalla on riittävästi rentoutumiseen tai vaikkapa työskentelyyn (internetin käyttöön kannattaa ostaa satelliittiyhteydellä toimiva wifi-paketti), mutta ajanvietteeksi kannelta 11 löytyy muun muassa kuntosali, saunaosasto, lasten leikkipaikkoja, Sailor’s Shop myymälä ja tietysti ravintolatiloja ja ulkokansia.

Travemündessa lauttamatka alkoi lähtöselvityksellä, jossa tarkastettiin matkaliput, passit sekä koronatestitulokset. Vielä kesäkuussa matkaa varten oli oltava negatiivinen testitulos tai rokotustodistus, mutta heinäkuun alussa tämäkin rajoitus Saksan ja Suomen välisestä matkustamisesta poistui ainakin toistaiseksi (tarkista aina ajantaisainen tieto rajoituksista ennen varausta ja matkaa). Vaikka testitodistuksia ei vaadittaisikaan, on tietysti suositeltavaa huolehtia riittävästä testaamisesta aina reissaamisen yhteydessä. Kirjautuminen, lauttaan ajaminen ja autokannelle parkkeeraaminen oli helppoa ja sujuvaa, eikä jonoja muodostunut. Parkkeeraamisen jälkeen tulee kerätä autosta mukaan kaikki tavarat, joita merimatkan aikana tarvitsee, sillä autokansille ei ole pääsyä matkan aikana. Helpoiten tämä tietysti sujuu niin, että pakkaa jo etukäteen laivalla tarvittavat vaatteet ja tavarat erikseen.

Päivä merellä – hyvää ruokaa ja rentoutumista
Laivaan astuttaessa kello lähenteli jo puolta yötä, joten mentiin käytännössä suoraan nukkumaan. Meillä oli käytössä upea sviitti-hytti, jossa matkustusmukavuus oli kerrassaan erinomaisella tasolla, ja merimaisemaa sai ihailla useammasta ikkunasta. Isompia hyttejä voi reilun tilan vuoksi suositella erityisesti lapsiperheille, mutta myös siinä tapauksessa, jos haluaa hieman hemmotella itseään. Edullisemmissa pikkuhyteissäkin kuitenkin varmasti majoittuu ihan mukavasti. Laiturista irtoaminen yöllä tapahtui niin pehmeästi, että siihen ei herännyt lainkaan, ja aamulla oltiin jo kaukana Itämerellä. Laiva ei keinunut koko matkan aikana oikeastaan lainkaan, ja Finnstarin kapteeni Niclas Seligsonin mukaan kesäaikaan olosuhteet reitillä ovat yleensä aina sellaiset, että vakaaksi suunniteltu ja painopisteeltään matala rahtilaiva kulkee hyvin tasaisesti.

Yksi risteilyjen kohokohta on tietysti aina ruokailut, ja myös Finnlinesin lautoilla ruoka on hyvää ja sitä on tarjolla runsaasti ja monipuolisesti, myös kasvissyöjille (erikoisruokavalioista kannattaa ilmoittaa matkavarauksen yhteydessä). Laivamatkalle voi ostaa yksittäisiä ruokailuja, mutta etukäteen ostettu ateriapaketti, joka sisältää niin aamupalat, brunssit kuin päivällisetkin on suosittu ja kustannustehokaskin vaihtoehto. Meidän päivä merellä alkoi rauhallisella brunssilla, jonka kylkeen tarjoiltiin lasi kuohuvaa. Brunssilla olisi voinut käydä myös kahteen kertaan, siis ensin aamupalalla ravintolan auettua ja uudestaan lounasaikaan, mutta ainakin meille riitti hyvin yksi runsas, myöhäinen brunssi.

Iltapäivällä tehtiin ensin hetki töitä hytissä ja suunnattiin sitten kuntosalille ja saunomaan. Laivan sali on melko pieni mutta riittävän monipuolinen hyvän treenin tekemiseen, ja juoksumatolla tai kuntopyörän selässä reippaillessa voi samalla ihailla merimaisemaa suurista ikkunoista. Miehille ja naisille on erilliset saunaosastot poreammeineen, ja kylpemisen ohessa voi pujahtaa myös vilvoittelemaan kannelle. Urheilun ja saunan jälkeen olikin kohta jo aika valmistautua päivälliselle, joka tarjoillaan Mare-Balticum -meriravintolassa puoli seitsemästä puoli yhdeksään. Superior-päivälliseen kuuluu myös juomabuffet, josta voi halutessaan hakea ruuan seuraksi virvoitusjuomien lisäksi myös laivan viinejä tai olutta. Ruokailun päälle istahdettiin vielä ihailemaan laskevaa aurinkoa Bar Navigaren puolelle ennen hyttiin vetäytymistä. Diskomeiningeistä ja karaokesta innostuneille mainittakoon tässä myös se, että matka matkustaja-rahtilaivalla ei ole mikään bileristeily. Laivoilla on toisinaan esimerkiksi trubaduurikeikkoja ja baarista toki saa drinkkejä, mutta meno on rauhallista ja fokus enemmänkin rentoutumisessa ja lepäämisessä kuin valvomisessa ja juhlimisessa.


Koronan vaikutukset laivamatkailuun
Korona on vähentänyt radikaalisti kaikkea matkustamista, ja luonnollisesti näkynyt myös Finnlinesin toiminnassa. Rahtia on kuljetettu normaaliin tapaan päivittäin myös pandemian aikana, mutta matkustajia aluksilla on ollut tavallista vähemmän. Välillä matkustajat myös rajoittuivat ainoastaan työmatkalaisiin, kun vapaa-ajan matkustus oli kokonaan pannassa. Toisaalta rekkaliikennettä on korona-aikaan ollut normaalitilannetta enemmän, ja monet yleensä lentoja käyttävät työmatkalaiset ovat vaihtaneet lennot merimatkaan.

Meidän matkalla Travemündesta Helsinkiin kesäkuun lopussa laivalla oli ihan mukavasti matkustajia, ja kesän mittaan ja rajoitusten lieventyessä merimatkailun suosio varmasti kasvaa. Koronatartuntojen välttämiseksi laivan yleisissä tiloissa tuli käyttää maskia, ja buffet-ruokailuun oli varattu muovikäsineitä ottimien käyttämiseen. Käsidesiä oli tietysti myös saatavilla kaikissa tiloissa. Me koimme, että laivalla pystyi hyvin pitämään etäisyyttä muihin matkustajiin, ja koronan suhteen olo oli varsin turvallinen. Käytiin toki vielä varmuuden vuoksi ja suositusten mukaisesti uudessa koronatestissä muutama päivä Suomeen saapumisen jälkeen.

Suomi-Saksa laivamatkan hinnoista ja hyttivaihtoehdoista
Finnlinesin matkojen hinnat vaihtelevat matkustuskauden ja hyttiluokan mukaan. Tällä hetkellä matkoja saa varsin kohtuulliseen hintaan – autopaketin hinta Suomesta Saksaan on tänä kesänä noin 500 euroa tai tarjoushinnoilla jopa alle 400 euroa, sisältäen liput 2-4 henkilölle, edullisimman luokan hytin ja autopaikan. Alkusyksyn matkoja ajatellen esimerkiksi syyskuun ensimmäisellä viikolla kahden henkilön ja auton matka Helsingistä Travemündeen maksaa ikkunattomassa hytissä alkaen 458 €, vuodepaikoilla jaetussa hytissä alkaen 372 € ja ilman hyttiä lepotuolipaikoilla 326 € (hinnat tarkistettu 8.7.2021 – tutustu hintoihin ja tarjouksiin tarkemmin Finnlinesin varaussivulla). Ikkunalliset ja suuremmat hytit ovat muutaman kympin kalliimpia, ja vaativampaan makuun laivoilta löytyy hintavampia mutta tilavia LUX-luokan hyttejä sekä tyylikkäitä sviittejä. Myös lemmikkieläinhyttejä löytyy eri hyttiluokista ja lemmikit ovat laivoille hyvin tervetulleita, mutta huomaathan, että kaikki lemmikkieläimet on ilmoitettava matkavarauksen yhteydessä. Ateriapaketin hinta matkalle Suomesta Saksaan on 75 euroa ja toiseen suuntaan matkatessa 62 euroa (hintaero johtuu siitä, että Helsingistä lähtiessä matkalla on kaksi päivällistä). Hyttivaihtoehdoista, ruokailuista ja muista laivan palveluista löytyy kattavasti lisätietoa Finnlinesin sivuilta, samoin kuin myös reiteistä, merimatkan kulusta, Finnlinesin aluksista ja esimerkiksi lemmikkieläinten mukaan ottamisesta.

Miltä sinusta kuulostaa tämä merireitti Suomesta Saksaan? Oletko jo matkustanut Finnlinesin laivoilla Travemünden ja Helsingin välillä tai muilla reiteillä? Jaa kokemuksia ja ajatuksia kommenteissa!
Tämä oli itselleni täysin uusi tuttavuus. Mutta oikeastaan tämä vaihtoehto kuulostaa varsin näppärältä. Kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta päästä omalla autolla Eurooppaan. Ei varsinaisesti ihan halpa, mutta ihan järjellinen hinta ja sellainen, että menee kyllä harkintaan kyseinen reitti.
Lauttamatka tuo Keski-Euroopan jotekin lähemmäksi, ja lyhentää ajomatkaa niin että vähän lyhyemmälläkin lomalla ehtii enemmän. Hinnat tosiaan vaihtelee kauden mukaan ja ainakin nyt viime aikoina on ollut hyviä tarjouksia ihan sesongillekin.
Me jo ehdittiin varata laivamatka, auto plus koira, Travemundeen lokakuun alkupuolella 2022. Saa nähdä miten koiran kanssa pärjätään? Onko kellään kokemuksia koira/laiva yhdistelmästä Finlinessilla?
Meillä ei ole omakohtaista kokemusta koiran kanssa matkaamisesta, mutta mitä olen keskustelua aiheesta nähnyt, niin hyvin on onnistunut reissu koirienkin kanssa. Meidän matkan aikana nähtiin lukuisia hännänheiluttajia pikkukoirista isoihin rotuihin. Ulkoilutusalueella olevien “kakkalaatikoiden” käyttäminen voi ilmeisesti olla joillekin koirille vähän hämmentävää, ne kun eivät ole mitään kovin suuria. Lemmikkien kanssa oleskelu on laivalla sallittua vain lemmikkieläinhyteissä sekä ulkoilutuskannella, eli muihin yleisiin tiloihin niitä ei saa viedä.
Kuntosalilta upeat näkymät. Jos menisi pidemmälle reissulle Eurooppaan, niin olisi hyvä vaihtoehto. Sviittinne oli makea!!!
Merimaisemaa tuijotellessa ja haaveillessa saattaa vaikka ihan vahingossa tulla juostua matolla pidempäänkin 😀
Me kyllä tykästyttiin tuohon laivamatkaan reittinä Eurooppaan, ja hinnatkin ovat ainakin nyt viimeaikoina olleet varsin kohtuullisia. Ja siis joo, sviitti oli hulppea!
Enpä olis osannu ajatella, että rahtilaivalla on noin hieno sisustus, sviitti varsinkin aika huikea! Olin ajatellu näitä laivoja vähän vaatimattomiksi, mut mitä vielä. Kuntosalikin just oikeassa paikassa!
Ilmeisesti aikoinaan nuo laivat ovat olleet melko vaatimattomia, mutta nykyään tarjoavat varsin mukavan matkustuskokemuksen. Laivan yhteiset tilat oli tosi siistejä ja viimeisteltyjä myös sisustukseltaan, ja sviitti-hytti tietysti hulppea, mutta uskoisin että niissä edullisimmissa pienissäkin majoittuu mukavasti.
Ei suinkaan. 1990 luvulla matkustettiin usein näillä laivoilla, matka kesti aina 2 yötä ja tilaa matkustajille oli vähemmän. MUTTA olosuhteet olivat jo niillä laivoilla hienot. Viimeisin matkamme 1997 – ensi keväänä katsastetaan nämä uudet
Kiva kuulla kokemuksista ! 🙂 Joskus lapseni mentiin tämä reitti kun suunnattiin keski-eurooppaan omalla autolla. Jonain päivänä haluaisin toteuttaa vastaavanlaisen reissun omalla autolla näin aikuisena. Just kätevää, jos toiseen suuntaan menee laivalla ja tulee pois vaikka Baltian tai Tanskan kautta. Hyvin aika tuolla nähtävästi kuitenkin sujuu, vaikka on yli vuorokauden mittainen laivareissu.
Kiitos, on hienoa että tästä jutusta tuntuu olevan hyötyä! Laivamatka toimisi varmasti oivallisesti juuri noin, että menisi toiseen suuntaan maateitse ja toiseen oikoreittiä lauttaillen. Ja siis tuo 29 tuntia meni tosi nopeasti, ei todellakaan ehditty tylsistymään, eikä edes tekemään kaikkea (lähinnä töitä) mitä oli tarkoitus matkan aikana ehtiä.
Toivottavasti pääset toteuttamaan reissun, on kiva ajatus toteuttaa uusinta lapsuuden reissusta, ehkäpä ainakin osittain samoihin kohteisiinkin!
Kuulostaa hyvältä! Järkevän kuuloinen startti Suomesta käsin alkavalle Euroopan road tripille auton kanssa.
Mä olen muutama vuosi sitten matkustanut Ruotsista Saksaan laivalla. Sekin oli tuollainen rahtialus, ja etukäteen vähän jännitti, että missähän ruumassa nukun, kun matkustin ilman hyttipaikkaa yöllä. Mutta sehän oli ihan siisti ja hyvä laiva, ja lepohuoneessa sai juuri sen verran unta kuin hytittömänä uskaltaa laivalla toivoa. Tuo laiva lähti illalla Trelleborgista ja oli aikaisin aamulla Rostockissa. Hyvä kokemus, varsinkin siihen verrattuna, mitä odotin. Mutta kyllä tuollainen hytti ja aktiviteetit myös kelpaisivat!
Pitkät automatkat eivät ole suosikkejamme, vaikka joitakin roadtrippejä olemmekin tehneet ja teemme varmaan jatkossakin. Aikoinaan tapasimme kyllä Eurooppaan ajella Ruotsin ja Tanskan kautta, sillä olimme usein vähän myöhään liikenteessä ja tuo reitti oli loppuunmyyty “parhaille” päiville jo aikaisin keväällä.
Sittemmin olemme enemmän harrastaneet lentämistä johonkin ja siitä vuokra-auto alle, jos tarkoitus on ollut kierrellä laajemmin jollain alueella.
Nyttemmin tietysti pitkänkin laivamatkan voisi jotenkin ehkä “hyödyntää” jos wifi toimii laivallakin – kännykkäverkko ei edelleenkään taida koko Itämerta kattaa?
Mekin ollaan reissattu välillä lentäen ja vuokra-autolla kierrellen, vähän riippuen kuinka kauaksi milloinkin matkataan. Omalla autolla liikkuminen on kuitenkin näin jatkuvasti “tien päällä” oleville järkevämpää, ja tullaan varmaan hyödyntämään tätä Helsinki-Travemünde lauttaa jatkossakin Suomessa käymiseen.
WiFi toimi laivalla ihan hyvin, tosin ei sillä mitään kovin raskasta kannata tai edes ole sallittua latailla. Kännykkäverkkoa ei tosiaan kaikkialla merellä ole, joten yhteys muodostuu satelliitin kautta. Puhelin kannattaa siis pitää lentotilassa ja ostaa WiFi-paketti jos haluaa verkkoon.
Miten tuo työnteko teiltä sujui laivan wifi-yhteyksillä? Olivatko video- tai puhelinpalaverit katkottomia? Tämä voisi olla hyvä vaihtoehto, jos pitää siirtyä auton kanssa arkipäivänä Saksan puolelle.
Lähinnä tehtiin laivalla kirjoitustöitä, sähköpostien hoitamista ja somea, ja laivan WiFi on siis tarkoitettu vain “kevyeen käyttöön”. Videopalavereja en laivamatkan ajalle sopisi, ihan niin luotettavana en verkkoa (tai kanssamatkustajia, että siis kukaan ei kuormittaisi verkkoa liikaa) pidä. Lisää WiFi-verkosta ja paketeista; https://www.finnlines.com/fi/laivamatkat/palvelut-laivalla/wi-fi-laivalla
Omia kokemuksia ei ole, mutta kyllähän tuolla kelpaisi matkustaa. Minäkin kuvittelin, että rahtilaiva on sisustukseltaan todella pelkistetty, mutta teidön sviitti näytti tosi kivalle.
Joskus aikoinaan nämä rahtilaivat ovat ilmeisesti olleet vähän erilaisia, mutta nykyään sisustukseen ja matkustusmukavuuteen on panostettu. Yhteiset tilat ovat toki melko kompaktit ja sinänsä laiva on nopeasti “nähty”, mutta aika tuntui ainakin meillä kuluvan varsin nopeasti ilman sen suurempia aktiviteettejakin. Ja siis kyllä, sviitti oli niin hieno, että lähes koko matkan olisi voinut viettää vaikka ihan vain sielläkin 🙂
Hyvän tietopaketin olet koonnut!
Minäkin olen matkannut Finnlinesillä Helsingistä Travemündeen, mutta siitä on aikaa jo yksi ihmiselämä.
Siitä tulikin mieleeni tarina matkani varrelta. Olimme tuolloin valmistuneet tekusta (teknillinen opisto) ja teimme road tripin Ranskan Rivieralle ja takaisin. Tuolloin meillä oli vähän eri näköiset hytit, olivat opiskelijabudjettitasoa. Hytti oli noin 2,5 x 2,5 metriä ja siellä oli sänky neljälle 🙂 Ne oli limitetty päällekkäin. Hyttiin mentiin yksi henkilö kerrallaan, sillä siellä oli tilaa vain yhdelle seistä sänkyjen vieressä. Sillä reissulla vastavalmistuneet tosin rentoutuivat muutoin kuin hytissä, joten tuo kyllä toimitti asiansa.
Siihen aikaan muistan laivan olleen vaatimattomampi kuin nyt kuvissasi. Muistan, että saunan löysimme, mutta se oli aika kulahtanut. Sekin kyllä toimitti asiansa ja saimme hyvät löylyt.
Kiva oli lukea ja katsoa kuvia kuinka on alukset muuttuneet. Tuohan näyttää jo risteilijältä 🙂
Kiitos kommentista ja tarinasta vuosien takaa! Muutosta on todella tapahtunut noista ajoista, ja jos nyt ei ehkä ihan ristelijästä voi puhua, niin kyllä noilla laivoilla nykyään on viihtyisää matkustaa. Edullisimmat hytit näyttävät olevan kooltaan 10 neliötä, joten eiväthän ne neljälle majoittujalle mitenkään erityisen tilavia ole nykyäänkään, mutta pääasia on tietysti että nukkumaan mahtuu mukavasti, ja päivällä voi sitten viettää aikaa noissa yhteisissä tiloissa, kukin valitsemallaan tavalla 🙂
Itsekin miettinyt monesti Finnlinesia, että sillä voisi mennä Saksaan auton kanssa. Takaisin päin voisi ajella Baltian tai Ruotsin kautta, mutta jotenkin merimatka helpottaisi kuskin roolia kummasti toiseen suuntaan. Kokeilemisen arvoinen juttu ehdottomasti!
Kauppakuvaa katsellessa muistui mieleen se, että hajoitin eilen vanhuuttaan varvastossuni mökillä ja täytyykin alkaa raahautumaan lähimpään kauppakeskukseen varvastossuostuksille -> Suomen helteissä tennarit on aivan liian kuumat tällä hetkellä 😀
Hahaa, varvastossut on tosiaan muodostuneet ihan suosikkikengiksi myös Suomessa tänä kesänä 😀 Ja siis todellakin kannattaa harkita tätä vaihtoehtoa Euroopan turneelle ainakin toiseen suuntaan, säästyy aikaa ja ajokilometrejä tehdä vaikka pidempi lenkki, mahtavia kohteitahan Euroopassa tunnetusti riittää!
Matkustin juuri tällä viikolla Finnlinesilla Ahvenanmaalle ja koin tosi toimivaksi. Palvelu oli nopeaa ja hyvää laivaan nousussa ja ohjeet olivat selkeät (esim milloin piti olla ja missä). Itse lähinnä kävin ottamassa päikkärit hytissä ja syömässä, joten hirveästi en ehtinyt laivaa fiilistellä. Toisaalta en pahemmin kaipaa huvituksia, joten tällainen matkustaminen sopii itselle. Ruuasta taasen olin aika lailla eri mieltä. Meidän erikoisruokavalioiporukalla ei oikein ollut pahemmin tarjolla mitään ja ainakin itselle ruoka oli niin suolaista että se oli lähinnä ainut maku mikä jäi mieleen. Mahaan sai kuitenkin täytettä, mutta pidemmällä matkalla voisi vähän alkaa tökkiä
Laivaan nouseminen oli tosiaan hyvin organisoitua ja ohjeistettua, ihan nauratti kun verrattiin sitä laivanlastaamiskaaokseen Kreikassa jokunen vuosi sitten 🙂 Harmi että teillä jäi huono fiilis ruokailuista – en osaa kommentoida tuohon Ahvenanmaan laivojen ruokapolitiikkaan sen kummemmin, mutta Travemünde reitillä oli kyllä monipuolisesti valikoimaa ja maukkaita ruokia tarjolla. Erikoisruokavaliot kannattaa ilmoittaa heti matkavarauksen yhteydessä jotta niihin osataan varautua.
Laivamatka Helsingistä Travemündeen tai toisin päin on meille tutuistakin tutuin valinta. Ensimmäiset matkamme teimme neljän lapsen ja asuntovaunun kanssa jo 90-luvulla, ja nykyisin valitsemme tämän reitin melkein aina automatkalle Eurooppaan lähtiessämme. Nautimme kiireettömästä matkaan lähdöstä, ihan vain lojuen olemme reilussa vuorokaudessa jo kaukana ja kun palaamme, ajo päättyy Travemünden satamaan ja sitten on edessä enää rento lepopäivä ja ulosajo laivasta ennen kuin olemme kotona. Olit tehnyt kattavan informatiivisen kuvauksen matkastanne. Kiitos! Aila
Kiitos Aila! Kiva kuulla teidänkin kokemuksista, tuo rentoutuminen on ehdottomasti yksi avainsana tässä laivamatkassa! Reissuunlähdön säpinä tasoittuu mukavasti, kun laivalla on aikaa huokaista ja vain olla, ja toisaalta sitten takaisin tullessa ehtii laivamatkan aikana vaikkapa jo orientoitua arkeen palaamiseen, tai sitten vain nauttia viimeisestä reissupäivästä hyvän ruuan ja levon merkeissä.
Finnlines on oiva firma ja laivat hyviä. Olen noilla laivoilla reissannut vuodesta 2004 lähtien.
Pakko kyllä nyt sanoa, että onhan tuo nyt ”aavistuksen” koomista, kun 50€ päiväbudjetilla reissataan yli 1000€:n hytissä.
Niinhän ne toisaalta rekkakuskitkin sarjassa ”ammattina sankari” reissasivat. Oli kuohuviinit ja kaikki, ainoastaan jousikvartetti puuttui 😀
Tiedän – koska kaupallinen yhteistyö.
Kiitos kommentista, kiva kuulla että sinäkin tykkäät matkustaa Finnlinesin laivoilla. Jätän nyt tarttumatta sen suuremmin tuohon kaupallisten yhteistöiden mahdolliseen koomisuuteen ja totean vain, että pyrimme jutussa tuomaan esiin myös niitä edullisempia vaihtoehtoja, meille tarjotusta hyttiluokasta riippumatta.
Omalla matkallani hytti oli likainen. Ei sviitti mutta parempi ikkunallinen iso hytti. Ei niin että sillä kertaa olisi jätetty siivoamatta vaan yleis•askainen. Ulko-ovi oli jossain vaiheessa murrettu, niin että sitä ei saanut vaivatta kiinni eikä takalukkoon lainkaan, piti yöksirakentaa omat barrikadit. Vuodeliinavaatteet pestyt mutta inhat. Brunssilla loppui ruoka kesken.
Ajoviima nopeassa laivassa on kova, joten jos haaveilee lekottelusta aurinkokannella, niin se on turha haave. Ruotsinlaivat eivät ole mitään verrattuna tähän kyytiin. Itse tuon tiesin niin ei ollutkaan vääriä odotuksia.
Onpa ikävä kuulla noin negatiivisia kokemuksia 🙁 Hyttien siisteydestä ei tietenkään saisi tinkiä, ja tuo lukko-ongelma olisi varmaan oikeuttanut hytin vaihtamiseen, vai nostitko asian esille?
Tämä on ihan ehdoton must mennen tullen mulle nyt kun oon neljättä kertaa laivalla menossa 2 kk roadtripiltä takas kotosuomeen. Enimmäkseen espanjassa kun ajelen, on sieltä sen verran matkaa, että tämä retki on todella kullan arvoinen mennen tullen!!! Ja mun laskujen mukaan säästän lauttamatkassa ennekin kuin ajaisin yhtään mitään kautta … vähintään hermojani!!! Aah ihanaa kohta tää lautta lähtee, mulla on istumapaikka eka kertaa, matkustan nääs yksin, ja kalliix tulee… mut tuntuu et pienellä näppäryydellä ja luovuudella lepotuoleissa on ihan mainio retki. Oon olle ennen jaetuissa naishyteissä. Aina ollut tosi mahtavia kämppixiä ja kaikki on sujunut hyvin. Täällä on ollut ainakin yksi aivan ihana risteilyisäntä… palvelu pelaa ja tietoa saa eikä pipokaan kiristä ♥️👌
Kiva kuulla positiivisia kokemuksia Travemünde-Helsinki välistä, ja toivottavasti on onnistunut matka myös lepotuolipaikalla! Tuo lautta todellakin lyhentää ajoa merkittävästi, ja vaikka ei ihan halpa olekaan, niin arvokasta on myös lepääminen (ja ne hermot)! Me myös säästösyistä nukuttiin kannella vähän lyhyempi lauttareissu Kreikasta Italiaan tuossa joku vuosi sitten, ja vallan onnistunut kokemus oli sekin, sanoisin että asenne ratkaisee paljon ja kuten sanoit, näppäryys ja luovuus auttaa!